• tel: 0 (69) 324066
  • Glutamina: beneficii, utilizări și contraindicații

    body, tyre

    Cuprins

    1. Generalități

    2. Funcții și rol biologic

    3. Indicații

    4. Proprietați și eficiență

    5. Doze și mod de utilizare

    6. Efecte secundare

    7. Complicații

    8. Interacțiuni farmacologice

    9. Precauții pentru utilizare

    1. Generalități

    Glutamina este un aminoacid esențial condiționat, deși este sintetizată de corpul uman (vezi imaginea), în anumite condiții este necesar un aport adecvat prin dietă.

    Fiind cel mai abundent aminoacid din corpul uman, nevoia de glutamină poate crește semnificativ în timpul stresului, traumatismelor chirurgicale, arsurilor, tumorilor sau exercițiilor fizice deosebit de intense. Glutamina este prezentă pe scară largă atât în ​​produsele de origine animală, cum ar fi carnea, peștele, ouăle și produsele lactate, cât și în produsele vegetale.

    Din punct de vedere biologic, glutamina intervine:

    • În metabolismul și excreția compușilor azotati (ciclul ureei);
    • În transportul grupărilor amino;
    • În sinteza nucleotidelor;
    • În sinteza moleculelor bioactive, cum ar fi glutation și glucozamină;
    • În menținerea funcționalității sistemului imunitar.

    Având în vedere rolul său biologic, glutamina este folosită cu succes atât în ​​domeniul clinic, cât și în cel sportiv.

    2. Funcții și rol biologic

    Glutamina intervine:

    • în detoxifierea amoniacului:
    • glutamina este un transportator real al grupărilor amino, netoxic, care poate traversa membranele celulare. Glutamina intră în fluxul sangvin și ajunge la ficat. În interiorul mitocondriilor hepatice, glutamina își eliberează grupa amino, care este transformată în NH4+ sau ion de amoniu.
    • Ionul de amoniu este toxic pentru celulele corpului, în special pentru creier. În ficat, NH4+ este încorporat în molecula de uree atoxică. Ureea produsă de ficat este transportată prin sânge la rinichi pentru excreția urinară.
    • În activitatea imunitară, unde are un rol de sprijin energetic în celulele în proces de multiplicare rapidă, cum ar fi limfocitele și macrofagele.
    • În timp ce exercițiul moderat crește rezistența la diferite tipuri de infecții, exercițiile exhaustive, în special atunci când sunt combinate cu regimuri alimentare hipocalorice, crește sensibilitatea la infecțiile virale și bacteriene.
    • În activitatea creierului, unde desfășoară o activitate stimulatoare. Glutamina este capabilă să pătrundă bariera hematoencefalică și să intre în creier, unde este transformată în glutamat, cel mai important și răspândit neurotransmițător excitator al sistemului nervos central. Glutamina este, de asemenea, un precursor al GABA, un neurotransmițător care are efecte inhibitoare asupra transmisiei nervoase.
      • În sport

    În ceea ce privește funcțiile de cel mai mare interes sportiv, glutamina pare să intervină și:

      • În creșterea volumului celulelor musculare, promovând intrarea apei, aminoacizilor și a altor substanțe în celule. Această activitate, potrivit unor cercetători, ar stimula sinteza proteinelor promovând creșterea masei musculare.
      • În sindromul de overtraining, există, de fapt, o relație între scăderea permanentă a nivelului plasmatic al gultaminei și apariția simptomelor de overtraining (oboseală cronică, scădere în greutate, pierderea poftei de mâncare, apariția infecțiilor minore, greață, depresie, apatie, creșterea frecvenței cardiace în repaus și scăderea frecvenței cardiace de antrenament). Conform unor cercetători, administrarea de gultamină și aminoacizi ramificați ar fi, prin urmare, utilă în perioadele de antrenament intens pentru a reduce riscurile de overtraining.
      • În recuperare după un efort: unele studii arată un rol al glutaminei în promovarea creșterii depozitelor de glicogen muscular în timpul recuperării, probabil datorită intrării crescute a apei în celule (nu uitați că apa este esențială în glicogenogeneză, deoarece de fiecare gram de glicogen produs se leagă aproximativ 2,7 g de apă).
      • În stimularea secreției hormonului de creștere; dacă este luat în condiții de nivel scăzut al glicemiei, glutamina pare să stimuleze secreția de GH. Pentru a optimiza această acțiune, glutamina trebuie luată înainte de culcare.
      • În acțiunea de detoxifiere și în reglarea pH-ului hematic și urinar cu efect tampon (eliberează amoniac în rinichi, care este încărcat cu un hidrogenion H+ transformându-se într-un ion de amoniu NH4+, care este apoi eliminat în urină).
      • În acțiunea antioxidantă: intervine în formarea glutationului, un puternic antioxidant exogen format din glicină, cisteină și acid glutamic. Acesta din urmă poate fi obținut din glutamină prin transferul ionului de amoniu.

    3. Indicații

      • De ce se folosește glutamina? Pentru ce ne trebuie?

    Utilitatea suplimentării cu glutamină este strâns asociată cu domeniul de aplicare.

    În mediul clinic, glutamina este utilizată ca agent:

      • Imunomodulator;
      • Anticatabolic;
      • Antioxidant;
      • Mucoprotectiv.

    În domeniul sportului, însă, glutaminei îi sunt atribuite propretăți ergogene, anti-catabolice și mioprotective. Toate acestea ar putea fi identificate în rolul biologic prețios al glutaminei.

    4. Proprietați și eficiență

      • Ce beneficii a prezentat glutamina în timpul studiilor?

    O tratație corectă a eficacității suplimentelor de glutamină nu poate fi separată de discriminarea corespunzătoare a mediilor de aplicare.

      • Glutamina și clinica

    În mediul clinic, utilizarea glutaminei, în doze semnificativ mai mari decât cele sportive, s-ar fi dovedit utilă în diferite condiții.

    Mai precis, glutamina:

      • Ar proteja mucoasa intestinală de afectările provocate de chimio și radioterapie;
      • Ar reduce permeabilitatea mucoasei intestinale și, prin urmare, activarea nespecifică a sistemului imunitar al mucoasei; acest efect s-ar putea dovedi prețios în tratamentul sindromului intestinului permeabil, a colonului iritabil și a bolilor inflamatorii intestinale.
      • Ar proteja normala desfășurare a procesului de turnover celular;
      • Ar păstra buna funcționare a sistemului imunitar;
      • Ar contracara declinul structural și funcțional în cursul sarcopeniei și al cașexiei.
      • Glutamina și sportul

    Mai multe ar fi beneficiile potențialului biologic al glutaminei în sport.

    De fapt, acestui aminoacid îi sunt atribuite:

      • Proprietăți detoxifiante, foarte importante în timpul dietelor bogate în proteine;
      • Activități imunoprotectoare, valoroase în timpul sindromului de overtraining;
      • Activități ergogene;
      • Activități antioxidante, prețioase în protejarea mușchiului de acțiunea nocivă a radicalilor liberi produși în timpul antrenamentului intens;
      • Activități anabolice, legate atât de o îmbunătățire a vitezei de sinteză a proteinelor, cât și de capacitatea de a stimula secreția hormonului de creștere.

    5. Doze și mod de utilizare

      • Cum se utilizează glutamina

    Așa cum a fost propus de către diverse agenții internaționale de sănătate publică și documentat în mod adecvat în literatura de specialitate, dozele de glutamină ar varia semnificativ în funcție de obiective. 

    În sport, de exemplu, intervalul optim pare să fie între 1,5 și 4 g pe zi. 

    În mediul clinic, însă, dozele pot crește semnificativ și pot ajunge la 8g pe zi în cazul chimioterapiei sau radioterapiei, sau 21g/zi în cazul arsurilor majore, a traumelor sau a altor patologii legate de o stare cașetică sau imunodepresantă gravă. 

    Pentru a îmbunătăți absorbția și a reduce apariția efectelor secundare potențiale, se recomandă împărțirea întregului dozaj zilnic în mai multe doze zilnice.

    În lumea sportului, pe baza țintelor pe care doriți să le atingeți, este recomandat să se administreze:

      • Pre work-out, împreună cu carbohidrați, pentru a optimiza performanța și a reduce daunele oxidative induse de exercițiile fizice intense;
      • Post work-out, cu zaharuri simple si aminoacizi cu lant ramificat, pentru a optimiza faza de recuperare musculara.
      • Pe stomacul gol, posibil înainte de culcare, pentru a stimula secreția de GH

    6. Efecte secundare

    Utilizarea glutaminei s-a dovedit, în general, sigură și bine tolerată la dozele sugerate.

    Rareori, s-a observat apariția disconfortului abdominal tranzitoriu, cum ar fi umflarea și constipația.

    Cu toate acestea, la pacienții psihiatrici, utilizând chiar și doze mici de glutamină, după unii autori, ar avea loc exacerbarea simptomelor maniacale.

    7. Complicații

      • Când nu trebuie utilizată glutamina?

    Utilizarea glutaminei este contraindicată în caz de hipersensibilitate la substanța activă.

    8. Interacțiuni farmacologice

      • Ce medicamente sau alimente pot schimba efectul glutaminei?

    Din punct de vedere farmacocinetic, interacțiunile dintre glutamină și alte ingrediente active nu sunt foarte relevante.

    Mai important ar fi în schimb efectul protector al glutaminei împotriva afectării mucoasei induse de terapiile medicamentoase cu Metotrexat și Indometacin.

    9. Precauții pentru utilizare

      • Ce trebuie să știți înainte de a lua glutamină?

    Utilizarea suplimentelor de glutamină trebuie evitată sau supravegheată îndeaproape de către personalul medical în timpul sarcinii și alăptării.

    Precauții similare trebuie rezervate pacienților cu insuficiență renală sau boli hepatice.

     

     

    Комментировать

    Обратите внимание, что комментарии проходят одобрение перед публикацией.

    русский ru